Tuesday, November 5, 2013

HRAVÍ NOROVÉ - PLANLEGGINGSDAG

Včera jsme měli planleggingsdag. Celý pracovní den se využije k organizačním věcem. Školka je pro děti zavřená. 

Jak takový planleggingsdag probíhá? Nejdřív promluví vedení, připomene, co se dozvědělo na obecních schůzích. Bavíme se o tom, co se nám daří a v čem máme přidat. Norové jsou pohodoví. Platí na ně pozitivní motivace... Ta školka (jsme dvě propojené), co bude mít za dané období nemocnost pod 7%, dostane od ředitelky dort :-).

Další část byla věnovaná pedagogice. Jak v dítěti rozvíjet multikulturalitu a zároveň upevňovat povědomí o norských hodnotách i tradicích. Rozvoj řeči, komunikace s rodiči. Téma hra. Nejzábavnější byla kreativní část. Rozdělili jsme se do čtyř skupin. Každá dostala tajný úkol, měla hodinu na přípravu. Nakonec se prezentovalo, jak jsme se daného úkolu zhostili. Norové jsou hraví, neberou se přehnaně vážně, což je bezva. 

Naše skupina si vylosovala úkol, kdy jsme měli vymyslet pedagogický prvek pro děti. Ten měl zahrnovat multikulturalitu, příběh zároveň rozvíjet řeč... Předvedli jsme divadelní parodii jedné norské pohádky (O třech kozlech a zlém trolovi). Kolega byl, samožřejmě, zlý trol. Svojí role se zhostil s patřičným zapálením. Kozlové nebyli tři (originální verze), ale rovnou tři páry. Jeden v páru byl vždy Nor, druhý cizinec. Kozel cizinec překládal slova norského kozla do své řeči. A tak se mluvilo, kromě norštiny, makedonsky, darijsky a česky. 

Další skupina vymýšlela hru pro ostatní. Vzešlo z toho něco jako "modifikovaná hra na babu". Tak jsme se naháněli po místnosti, my mladší i ti starší ("seriózní" paní učitelky). Bomba!

Skupina číslo tři a čtyři simulovala "samling" (čas před jídlem, kdy máme děti rozdělené skupinek a kdy se jim věnujeme intenzivněji - čteme, povídáme, zpíváme atd.). Téma bylo "rozvoj slovní zásoby plus rytmiky". Jeden byl vždy "dospělák", ostatní "děti" (řečmi, mimikou, tak nějak celkově). Kolegové se v parodování našich mrňat patřičně vyžívali. Jako publikum jsme se bezvadně bavili.

Pak jsme řešili kazuistiky (dialogů s dětmi) v rámci jednoho speciálního projektu, do kterého je naše školka zapojená. A další a další věci, co není už moc zajímavé zmiňovat. 

Během celého dne jsme měli zajištěné jídlo, pití. Několil pauz na kafe a dort... Uteklo to rychle a bylo to příjemné zpestření pracovní rutiny...

No comments:

Post a Comment